Nuffnang

Monday 29 December 2014

NASI AYAM

Hyeeee
Assalamualaikum...

Entri sebelum ni saya kongsikan resepi untuk sarapan. .
Ok kali ni saya nak kongsikan resepi untuk menu tengahari . .
Nasi Ayam ni merupakan makanan kegemaran encik suami. . dia kata klu buat tiap2 hari nasi ayam pun tak pa. dia tak bosan. .memang dia suka nasi ayam la. tapi saya kata saya yang bosan. .huhuhu. .sorry na encik suami. .
Bahan-bahan yang diperlukan pun ringkas dan mudah ja. 
Saya selalu buat petang lepas balik kerja. .semuanya atas permintaan encik suami nak menu ni. Selalunya saya akan buat lebih. .sebab pa??sebab nak bagi encik suami bawak bekal pergi kerja keesokkan tu. .

Korang mesti bosan saya dok bebel panjang. . .kalau nak google cari resepi pun. .mesti korang terus tengok resepikan. .tak maknanya nak baca bebel2 saya tu. .betoi tak??? Ok2 saya tak nak bebel dah . .jom tengok bahan pa yang diperlukan. .

Benda yang saya buat dulu untuk Nasi Ayam ni. .Mula2 saya rebuskan ayam bersama 2 inci halia +3 bj bawang merah+3 bj bawang putih(terpulang nak tumbuk atau potong halus). Masukkan air secukupnya. Air rebusan ni kita akan guna untuk masak nasi, sup, sos dan kicap Nasi Ayam.
Ayam  tu pulak akan diperap. Sebab tu saya rebus ayam tu dulu. 

Bahan untuk AYAM(Faris sebut ayemmm)
-ayam ni terpulang nak goreng atau nak bakar tau
toskan ayam. Kemudian perap ayam tu dengan
>>>minyak bijan, madu,kicap, sos tiram(saya masukkan ja semua bahan tu.anggarkan ja tau) Perap la dalam 45 minit - sejam. Kalau nak cepat perap 1/2 jam ja.

Dah perap ayam. jom masak nasi pulak

Bahan untuk NASI AYAM 
>>>>Beras 2 cawan.Basuh sebersihkan dan toskan beras tu. .
--terpulang nak guna beras biasa atau beras basmati(kalau beras basmati rendam dulu 2o minit.baru bley masak)

Bahan untuk masak NASI 
>>>Tumiskan butter 2 sudu bersama halia, serai, 3 biji bawang merah+putih & 2 inci halia(tumbuk sehingga lumat) dan sedikit serbuk perasa( saya guna jenama Hilal)
>>>Kemudian masukkan air rebusan ayam 3 cawan dan beras(nak nak tu berwarna. masukkan sedikit serbuk kunyit) 

Bahan untuk SOS CILI
>>>1 inci halia, 2 biji bawang putih, 3 biji cili besar (merah bukan hijau) , 1 biji tomato , 1/2 bawang besar, sedikit sos cili , garam dan gula secukup rasa..dannnn air rebusan ayam.
>>>>Kisar semua bahan. dah siap kisar. Masakkan sos cili sehingga mendidih.

Bahan untuk KICAP
>>>Gunakan bahan perapan ayam + 1 biji bawang besar+kicap saya tambah lagi+1/2 tomato+air rebusan ayam
>>>Kisar semua bahan. ni pun sama ngan sos cili jugak. lepas kisar masakkan sehingga mendidih.

Bahan untuk SUP
>>>Air rebusan ayam tadi dicampurkan dengan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, serbuk perasa dan daun sup. Masak sehingga mendidih. .dan masukkan sedikit garam.

Sediakan kan jugak timun, tomato dan salad.

Dah siap semua . .hidangkan untuk keluarga tercinta.








No comments:

Post a Comment