Nuffnang

Monday 20 October 2014

mARAtHON rESEPI: kulat sisir goreng+masak lemak




Salam semua

Jom terjah resepi

Pernah tak makan KULAT SISIR
Seingat saya. . .saya makan kulat sisir ni masa kecik2 dulu ja
Kulat goreng pun dah sedap kot
Kulat sisir tumbuh selepas hujan
Nak cari kulat ni,kat pokok2 getah yang baru ditebang
Tapi susah sangat nak dapat kulat ni
Kalau kat kampung2 senang nak dapat
Tu pun kena cari kat pokok2 getah 

Nak cari kat mana . .
kalau tinggal kat Putrajaya
Saya pun kebetulan terjumpa masa ada Pasar Tani kat ofis baru2 ni
sekilo pakcik tu jual Rm40
saya terkejut gak. . .
Memandangkan susah nak jumpa
Saya beli jugak kulat sisir ni
Malam tu terus masak

Kulat sisir goreng
RESEPI

sangat simple

Kulat sisir - dibasuh bersih2+toskan+gaulkan dengan sedikit serbuk kunyit dan garam
Bawang Merah -3 biji 
Bawang Putih - 2 Biji
Ikan Bilis - 1 genggam
Serbuk perasa


Masa untuk menggoreng

Tumiskan minyak masak
Kemudian Masukkan Bawang Merah+ Putih
Dah naik bau
Masukkan ikan bilis
Lepas tu baru masukkan Kulat sisir
 masak sehingga naik bau
 Siap untuk dihidang




tak goreng 
nak cuba masak lain

Ok korang semua boleh 
cuba masak lemak dengan ikan bilis
terpulang la nak ikan bilis
atau ganti dengan udang

Resepinya

Bawang merah-4 Biji
Bawang putih- 3 Biji
Kunyit Hidup - 2 inci
Ikan Bilis - segenggam

Tumbuk semua bahan di atas

Santan
Air
Serai
Serbuk Perasa
Garam
Kulat sisir


Tumis bahan yang ditumbuk
Kemudian masukkan Air+Serai yang diketuk+Kulat sisir+Santan+serbuk perasa+garam secukup rasa
Masak sehingga naik bau dan mendidih
Siap!!!



No comments:

Post a Comment