Nuffnang

Thursday 27 March 2014

AYAM PERCIK GULA MERAH


Salam semua

Hari ni saya nak berkongsi resepi lagi.Entri sebelum ni pun pasal masakan...ni pun saya nak kongsi satu lagi resepi..sekarang musim cuti sekolah mesti ramai ibu-ibu yang rajin masak kan. Yala bagi yang anak-anak dah besar tu. . masa ni  anak-anak yang tinggal kat asrama tu nak rasa masakan ibu. . .nanti saya pun kena selalu masak lah supaya bila anak-anak saya besar nanti teringat masakan ibu depa. . . beruntung saya sebab encik suami pandai dan selalu masak. terima kasih abah sebab selalu tolong ibu masak. siap buatkan makanan untuk Faris.nanti saya bagi resepi puri ciptaan encik suami ya.

Saya kawin masa umur 22 tahun ...muda tak saya kawin?umur 23 saya dah jadi ibu. .26 saya dah dapat 2 orang anak. .bila dah kawin mesti la kena selalu masak kat suami dan anak-anak. .serius saya memang tak pandai masak pun .Masa anak dara dulu, selalu kalau tolong mak kat dapur pun. . tolong basuh pinggan ..kemas dapur ...potong bawang tu ja.Bila dah kawin nak masak ja telefon mak .. tak pun mintak tolong pakcik google. .sampai sekarang kot kalau nak cari resepi apa-apa  pun masih google2 lagi.sama tak kita?

Lepas saya bagi resepi ni bolehlah cuba ya. Bagi yang ibu-ibu yang tengah bekerja tu lepas dah baca entri saya ni. . mana tau yang jatuh hati dengan resepi ni boleh lah balik kerja nanti singgah pasar pergi beli barang untuk masak makan malam. 

Ok, jom kita tengok apa resepi AYAM PERCIK GULA MERAH 

BAHAN-BAHAN


  • 1 ekor ayam (potong 4)
  • 15 tangkai cili kering*
  • 7 biji bawang merah*
  • 7 biji bawang putih*
  • 1 sb ketumbar*
  • 11/2 cawan santan segar
  • 1/2 cawan gula merah
*kisar semua  bahan yang bertanda

CARA-CARA

  • Gaulkan ayam dengan garam secukupnya
  • Kemudian masukkan bahan-bahan yang dikisar+ayam+santan+gula melaka.Masak di atas api yang sederhana
  • Kacau rata kesemua bahan 
  • Masak sehingga kuahnya menjadi pekat-rasa jika kurang manis tambah gula melaka secukup rasa
  • Kemudian angkat ayam dan letakkan dia atas loyang
  • Bakar pada suhu 200'C selama 40 minit atau sehingga ayam masak-buka api atas dan bawah.
Selamat mencuba!!!
Sambil taip resepi ni pun saya dah terliur. . .
kalau dah cuba
hashtag kat instagram 
#resepiibufayyadhfaris
terima kasih

No comments:

Post a Comment