Nuffnang

Monday 21 December 2015

Aktiviti Fayyadh di Little Caliph

Salam semua.....

Hari ni dah 22 Disember 2015..beberapa hari lagi tahun 2015 akan melabuhkan tirai. Kejap ja kan. Fayyadh pun dah setahun kat Little Caliph Desa Pinggiran Putra. Alhamdulillah Fayyadh dah dapat hafal surah, baca dua suku kata. Setiap kali balik tanya dia belajar apa, jawapan Ayadh main ja ibu. Rupanya sistem pembelajaran kat Little Caliph memang belajar sambil bermain. dan dia akan bagitau Ayard solat dhuha tadi. Ada hari yang dia bagitau tadi kat sekolah Ayard kena jadi imam.Sejuk hati ibu dengar. Usia 4 tahun kita bukan nak tekan suruh dia belajar sangat kan. .tapi sekurang-kurang dia dapat belajar sesuatu. Budak-budak sekarang memang cepat belajar dan ingatan mereka kuat kan. Memang lain sangat dengan budak-budak dulu. 

Sejak Fayyadh belajar kat Little Caliph saya perasan dia sopan. Kalau sediakan seluar pendek untuk baju persalinan sebelah petang. Petang tu, dia bagitau la. Ibu lain kali jangan bagi Ayard bawa seluar pendek. Nanti Fayyadh nak sembahyang nampak aurat. Ada lagi yang saya perasan dia lain la bila belajar kat LC. Kadang-kadang ibu plak jadi malu bila ditegur anak seusia 4 tahun.

Sepanjang Fayyadh kat Little Caliph Desa Pinggiran(LCDPP), pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pihak LCDPP. Hujung tahun, saya tahu mesti ramai ibu bapa . .tapi kebanyakkan ibu2 yang sibuk mencari tempat untuk anak2 mereka. Setiap hari mesti mintak tolong pakcik google. Ok kat sini saya nak kongsikan aktiviti anak saya sepanjang tahun 2015.

Antara aktiviti yang dianjurkan trip ke Taman Burung Kuala Lumpur. Selepas lawatan ni memang Fayyadh teruja sangat bercerita pengalaman dia masa lawatan tu. Cerita burung-burung apa yang dia tengok. LCDPP ada anjurkan lawatan ke Masjid Sultan Zainal Abidin atau lebih dikenali sebagai Masjid Besi. Semasa lawatan tersebut anak2 LCDPP belajar sembahyang sunat tahiyatul masjid, sembahyang dhuha dan adat2 ketika di masjid.

Selain daripada lawatan yang dianjurkan, setiap minggu ada aktiviti yang mereka belajar mengikut tema. .contohnya tema Pekerjaan. Anak2 LCDPP akan berpeluang memakai baju uniform mengikut pekerjaan yang mereka minati. Apabila mereka belajar tentang buah-buahan, anak2 diberi tugasan untuk membawa buah yang telah diarahkan oleh guru kelas masing-masing. Fayyadh diberi tugasan untuk membawa buah ciku. Alhamdulillah senang untuk memcari buah ciku. Selalunya anak2 kita kenal buah, melalui buah yang selalu kita beli dan buah yang kita suka kan??? buah yang bukan menjadi kegemaran keluarga kita mungkin kita tak beli dan besar kemungkinan anak kita tak kenal pun buah tersebut. Melalui aktiviti ni, anak2 LCDPP bolehlah mengenal, merasa dan memegang sendiri buah tersebut. 






Pada bulan Jun, LCDPP menganjurkan Hari Sukan. Hari Sukan gabungan antara 3 Little Caliph bertempat di Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam, Bandar Baru Bangi. Kesian Fayyadh masa tu, tak dapat ikut kesemua latihan sukan. Semasa tu, saya cuti bersalin. Fayyadh terpaksa ikut ibu balik kampung walaupun Fayyadh balik kampung. Ibu minta bantuan cikgu rumah sukan Fayyadh untuk hantar video lagu rumah sukan. Kat kampung pun Fayyadh boleh berlatih lagi kan.Seingat saya hari sukan tu anak LCDPP dibahagi kepada 4 buah rumah sukan, hijau, ungu, merah dan biru.Fayyadh rumah ungu. Walaupun rumah sukan bukan menjadi juara hari tu. Ibu dah berbangga dengan Fayyadh sebab Fayyadh dapat hafal lagu rumah sukan dan gaya dia sekali. Fayyadh sertai jugak sukaneka untuk wakil rumah ungu.






Lawatan untuk penutup tahun 2015 ialah lawatan ke Petrosains. Berat juga hati nak lepaskan Fayyadh pergi lawatan ni memandangkan semasa Fayyadh di Taska Ayu Manja. Taska Ayu Manja ada anjurkan lawatan ke Petrosains dan membenarkan ibu bapa untuk sertai sekali. Saya ingat lagi masa tu, Fayyadh siap suruh dukung dia. .agaknya penat sangat berjalan kat dalam tu. .tapi risau memang risau. Kalau tak bagi dia pergi, kesian pulak bila kawan2 kelas dia seronok bercerita tentang lawatan tu. Terima kasih cikgu-cikgu LCDPP kerana mengajar, mendidik dan menjaga anak saya sepanjang anak saya di LCDD. Tahun depan jumpa lagi. .Fayyadh dah tukar kelas baru.

Dan yang terakhir......bila anak dah bersekolah walaupun baru 4 tahun. Balik rumah , siap la kita tengok ada drama swasta. Adik dipaksa untuk menjadi anak murid..tapi nak tengok drama ni kena sembunyi2. takut pelakon dia perasan. nanti dah tak jadi berlakon.




No comments:

Post a Comment