Nuffnang

Tuesday 10 February 2015

Minum air gula @ MGTT???

Salam. . . 


Sedar tak sedar usia kandungan saya dah menjangkau 34 minggu. Bagi saya perkara yang paling tak suka bila mengandung ni. .MINUM AIR GULA. .dan setiap kali kena timbang berat badan. .padahal bila makan tu tak ingat dunia. rasa makan macam biasa ja. .tapi bila mengandung berat naik dengan jayanya.
Nak2 kalau makan kat rumah, kalau tak tambah nasi. .macam pelik ja. mesti nak jugak tambah. kalau malu2 nak tambah. encik suami mesti tegur betul ke tak nak tambah. Aduh!!! ni soalan yang selalu saya tewas. .tak pun kalau malu nak tambah. saya cover baik punya. habiskan nasi anak. .kesimpulannya tambah jugakkan.

Dalam dok diet2 ni. .saya balik kampung pulak. .kalau dah balik kampung sah2 la saya makan tak kawal. .semua teringin ja. Dapat pulak makan masakan mak kan. .bertambah berselera la jawabnya. Orang lain dah lama sudah. tinggal la mak buyong sorang2 dok habiskan makanan dalam pinggan. Macam mana tu. .macam mana lagi. .tunggu bila pergi check-up. .tahan ja telinga nurse nak bebel.. kenapa awak tak kawal pemakanan awak???nurse siap tunjuk lagi cara pemakanan yang betul. .Balik kampung baru2 ni, abah saya bawak pergi makan kenduri kat rumah kawan dia. Sebelum tu abah dah bagitau,rumah kawan dia ni makan dalam talam tau..selalu makan nasi daging tapi kali ni tak pasti la makan apa dan masih dalam talam kew. .Sampai ja kat rumah kenduri . .dah terang tang tang makan dalam talam dan nasi daging. Huh!!!Apa lagi terus rasa lapar. .lama pulak tak makan kenduri kat kampung. .mak buyong ni makan berselera dan siap tambah lagi. padahal makan satu talam tu dua orang ja. Nak sedapkan hati makan untuk dua orang kan.

Orang yang selalu risau berat badan saya. .siapa lagi kalau bukan encik suami. .dialah yang selalu nasihatkan kawal kalau makan tu. .tapi bila mengandung ni. .nilah cabaran saya selalu sangat lapar..bila encik suami tanya nak tambah atau tak tu. .kena faham la maksud tersirat disebalik soalan tu. .

Semasa mengandungkan Fayyadh dan Faris, seingat saya sekali ja kena minum air gula @ MGTT tapi untuk kandungan ketiga ni tiga kali tau saya kena minum air gula. .Hmmm. . .mesti yang tak tahu apa MGTT tu .buntu kan??? MGTT(Modified Glucose Tolerance Test) tu ialah ujian pemeriksaan glukosa dalam darah. Selalunya orang sebut kena minum air gula. Ujian ni dibuat untuk memastikan darah tidak mengandungi gula yang berlebihan. Kenapa ujian ni dilakukan??? Sebenarnya ujian ni dilakukan untuk mengesan ibu hamil ni menghidap kencing manis atau tidak . Kencing manis semasa hamil dikenali sebagai Gestational Diabetes Mellitus (GDM) di mana paras gula meningkat secara berlebihan dalam darah. GDM selalunya dikesan semasa kandungan 28 minggu dan 34 minggu kehamilan, dan akan hilang selepas bayi dilahirkan. Kencing manis semasa kehamilan bersifat sementara.

Antara risiko apabila ibu hamil menghidap kencing manis???
-Bayi sukar bernafas
-Kemungkinan bayi mati dalam kandungan sekiranya kencing manis gagal dikawal
-Sakit kuning
-Kemungkinan bayi cacat
-Meningkatkan risiko untuk lahir secara pembedahan
-Kejadian darah tinggi dan kehadiran protein dalam air kencing meningkat yang dipanggil pre-eklampsia
-Air ketuban berlebihan

Bagi ibu hamil yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kencing manis atau pernah dapat diabetes gestasi masa mengandung sebelum ini, biasanya ujian ni akan dibuat lebih awal. Ingat tak semasa mula2 nak buka buku pink. Nurse akan tanyakan ada ibu atau bapa yang menghidap kencing manis.Mulai tahun lepas, bagi ibu2 yang mengandung berumur 25 tahun ke atas pun diwajibkan minum air gula..kiranya bukan sahaja disebabkan berat badan berlebihan mahupun mempunyai sejarah keluarga. Maksudnya tak terlepas la daripada amek air gula ni. 

Saya selalu check up kat Klinik Kesihatan Presint 3. Untuk ujian MGTT kat KKPresint 3 ni hanya dilalukan pada setiap pagi Jumaat. .tetapi kalau kita tak dapat lakukan pada hari tersebut. Kita masih ada pilihan untuk buat ujian ni kat Klinik Kesihatan Presint 9..kat sini, boleh minum air gula kegemaran ramai ni setiap hari tau. Cumanya saya lebih suka air gula kat KKP3 ada pilihan air perisa oren atau anggur..dan air tak pekat macam kat KKP9.Kat KKP9 air gula hanya air anggur dan air lebih pekat.

Sebelum kita disaran dan diwajibkan minum air gula tu. .apa yang perlu kita lakukan. . .???

  • Puasa sekurang-kurangkan 8 jam sebelum minum air gula- saya akan berpuasa jam 10 malam 
  • Sampai di klinik awal 
  • Ujian darah yang pertama akan dilakukan
  • Minum air gula
  • Puasa lagi dua jam (Nurse kat tmpt saya tak benarkan balik atau tidur)
  • Selepas dua jam menunggu, ujian darah kedua akan dilakukan
  • Lepas tu, apalagi boleh buka puasa
  • Tak perlu tunggu keputusan darah
  • Tunggu check up yang akan datang baru tau
Nak tunggu keputusan ujian air gula ni pun. berdebar2 macam tunggu keputusan periksa jugak tau. .Alhamdulillah keputusan untuk ketiga2 ujian saya ni semua ok. Maksudnya tak kencing manis lew. .lega sangat tau. nak detail pasal keputusan dia boleh baca blog drzubaidi




No comments:

Post a Comment