Nuffnang

Thursday 11 September 2014

lagi2RESEPI : KERABUmangga

Salam. . .

Ok sekarang asyik update entri pasal resepi ja kan. . .sorry jangan bosan. Dah dua hari resepi ja. Saya harap sangat dapat membantu orang2 yang tengah google2 cari resepi macam mana nak buat kerabu mangga. Saya pun dah lama tak buat. .ni pun sebab hari ni ada jamuan kat ofis. apa lagi kalut la minta balik resepi kat mak. .dulu buat tak salin. .dan berkurun tak buat. terima kasih jugak encik suami bagi idea bawak kerabu mangga untuk pot luck jamuan hari ni. 

Petang semalam terjah Pasar Presint 8, sadis yang dapat daun limau purut, bunga kantan, kacang tanah & sos tiram. Bahan utama tak dapat. Terkejut sebab tak pernah beli bunga kantan. Kat rumah mak, percuma ja. bila dah kena beli ni 1 ikat rm5. 1 Batang RM1.70. Saya amek 2 ikat dah RM10. .mintak tawar pun dapat RM9 ja.Mahal betoi kan. Misi tak tercapai gak nak cari mangga kat PP8. Lepas tu pergi cari kat Desa Pinggiran , tak ada jugak. Akhirnya encik suami cari kat Dengkil barulah ada. 

Malam tu, saya cuba buat untuk makan malam dulu sebiji. .dan alang2 saya goreng ikan bilis dan kacang tanah siap2 untuk pot luck. Pagi tadi saya bangun sedia bahan2 lain untuk buat kat ofis ja. Jamuan pukul 12 lebih. .pukul 11 saya mula siapkan bahan. Huh!! Lega bila dah tercipta kerabu mangga saya. Insyallah esok pot luck encik suami , dia pun bawak kerabu mangga jugak.

Mai sini saya nak bagi resepi KERABU MANGGA 
Jangan baca ja tau, lepas ni cuba buat
Insyallah sedap


Mangga - sy guna 3 biji - mangga saya guna penyagat.lepas sagat tu rendam dalam air garam dalam 5 minit .Kemudian toskan.
Bawang Merah -8 biji
Bungan Kantan - 1 1/2 batang
Daun Limau Purut - 5 helai
Cili padi - 9 biji(ikut kepedasan masing2)


Ikan Bilis + Kacang Tanah
- Goreng + tumbuk tapi sikit2 ja. jangan sampai lumat
Gula + Garam+ Cuka secukup rasa
Sos Tiram - 2 sudu besar


Taaadaa dah siap pun
Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment