Nuffnang

Thursday, 3 July 2014

IFTAR DI MASJID PUTRA

Assalamualaikum. . .
Hye semua. . .

Sedar tak sedar hari ni dah masuk hari kelima kita berpuasa. Sepanjang berpuasa ni ada tak yang berbuka puasa/iftar kat masjid.. atau ada yang berbuka kat rumah ja. .atau pun ada yang dah pergi iftar kat restoran/hotel yang menawarkan promosi berbuka puasa. Saya??? tahun ni saya berkesempatan untuk iftar kat masjid. Sebelum2 ni ada la pernah pergi dua kali tu pun masa Fayyadh kecil lagi. .Mesti kat semua tempat masjid2 yang berdekatan ada buat majlis iftarkan???Saya pergi majlis iftar kat Masjid Putra, Putrajaya.





Sebenarnya seronok jugak iftar kat masjid ni. Bila iftar kat masjid ni memang kita dapat kawal pemakanan kita. Kalau itfar kat rumah. .mesti akan makan pelbagai hidangan. Tambah2 kalau kita pergi bazar Ramadhan. Tengok makanan semua teringin nak beli. padahal bila masa berbuka, sentuh pun tidak.  Apa yang seronok iftar kat masjid??? Kita dapat berbuka beramai2 walaupun kita tak kenal pun orang yang datang tu. .dapat jumpa pelbagai kaum dari negara lain.Kenapa kita dapat kawal pemakanan kita?? Yala iftar kat masjid kita hanya makan makanan yang dihidangkan sahaja. Tak semua yang datang tu makan makanan yang pihak pengurusan masjid sediakan, ada yang bawa makanan sendiri. 

Semalam semasa iftar, sebelah tempat makan saya tu orang Arab.Diorang bawa makanan sendiri, baik betul hati diorang siap bagi makanan diorang kat saya. Dapat la rasa masakan dari negara diorang. Terlupa nak ambil gambar. Tak korang boleh la tengok.Dah pergi sekali mesti akan rasa nak pergi lagi keesokkan tu. Mesti ada yang tertanya makan apa. makan tu kat meja atau duduk bersila kat bawah ja. .Ok, untuk iftar kat masjid putra ni. Duduk bersila kat bawah .Kat masjid besi, makan kat meja. Tapi duduk bersila lagi senang.Tambah2 yang ada anak kecil macam saya ni. Senang la diorang nak main2 kat bawah. Tempat makan terpulang la kalau yang nak makan bersama keluarga, ruang yang berdekatan tempat sembahyang perempuan. Untuk makan diruang lelaki @ perempuan sahaja pun ada juga, ni ruang makan dia disebelah tempat sembahyang masing2. Bagi sesiapa yang belum pernah iftar kat masjid. .mesti ada yang tertanya2 kan. .mula2 tu terus makan nasi ke. .untuk pengetahuan kawan2 yang belum pernah ya. .setelah azan iaitu menandakan masuk waktu maghrib dan waktu berbuka, pihak pengurusan masjid menyediakan air, kurma dan kuih(dihidangkan siap2 kat atas tikar khas). tu hanya untuk batalkan puasa. .lepas tu sembahyang maghrib dulu. Lepas sembahyang , baru makan nasi iaitu secara buffet. Makanan yang disediakan Alhamdulillah sedap, banyak dan memang kenyang la. Kalau rasa tak kenyang tu boleh lah bawa makanan sendiri dari rumah.












Dulu sedih gak yala dah ada anak kecil ni memang tak dapat nak sembahyang terawih berjemaah la. .tapi bila masuk ja ruang sembahyang . Ramai ja orang yang bawa anak kecil. Malam pertama saya pergi memang tak dapat nak sembahyang jemaah. .Syukur, malam kedua tu, Faris tidur sebelum isya' dapat la berjemaah. Fayyadh, dia main kat sebelah saya ja.nasib dia tak minta  nak ikut encik suami. Ada hari yang saya tak dapat jemaah tu, duduk ja tunggu encik suami sembahyang. .dan hari Faris & Fayyadh aktif sangat pun saya tak dapat nak jemaah jugak, sebab hati tak tenang ja fikir diorang.













Kalau sesiapa nak cuba iftar kat sini dialu2kan, rumah Allah kan..tak salah kot saya nak jemput sesiapa pun. memang seronok .rugi tau setahun sekali ja dapat peluang macam ni. Situasi di masjid dan surau berbeza sebenarnya. Saya rasa ramai yang berpendapat surau/masjid ni akan penuh safnya bila awal Ramadhan ja. Bila dah hujung2 ni mesti tinggal la 2 saf ja. tapi apa yang saya lihat kat masjid putra ni berbeza. Jemaah makin ramai. .Alhamdulillah ramai yang mengimarahkan rumah Allah.Jomlah kita mengimarahkan masjid di bulan yang mulia ini.

Tuesday, 1 July 2014

NASI KERABU UTARA

Salam semua. . .


Petang2 di bulan Ramadhan ni mesti mak/ibu/mama/umi semua sibuk kat dapurkan. . .
Bagi yang bekerja tu. . .mesti tak sabar nak punch card/thumbprint
Nak balik masak. .stress kalau jalam jem
Wanginya masak apa tu petang ni untuk juadah berbuka ..???
Memang seronok dapat masak kat keluarga tersayang
Nak2 kalau tengok diorang makan dengan berselera dan siap tambah2 lagi
Kalau duduk di perantauan(macam jauh sangat kan) ni mesti akan terkenang dan teringin nak makan masakan kampung tercinta terutama masakan ibu
Bulan puasa ni la akan terkenang semua masakan ibu
Dulu masa anak dara tunggu mak masak ja. .tak pun tolong sikit2 ja kat dapur
Kalau waktu sahur ..orang utagha panggil soq. .kalau soq kalau mak tak kejut tak bangun
Bangun2 semua dah siap hidang. . .hampa macam tu tak???
Sekarang bila dah jadi isteri orang. .mak orang
Kena la semua tu buat sendiri
Bangun awai2 masak nasi. .masak lauk 
Tapi puas hati dapat masak kat keluarga
Pernah makan tak???
NASI KERABU UTAGHA
Ka tak pernah makan dan dengar pun
Yang tau nasi kerabu orang pantai timur ja
Kalau Nasi Kerabu Utagha ni sinonim bila bulan puasa 
Sedapnya  dah taip ni pun dah terliur
Macam mana nasi kerabu utagha ni
Nasi putih biasa ja
Yang beza dia punya bahan untuk digaul dengan nasi tu
Makan dengan lauk nasi campur jugak
Ada ulam-ulam yang pelik2
Tapi serius sedap
Terus ingat kat mak
Yang selalu buat rencah nasi kelabu ni Kak Hanem
Terima kasih na bagi resepi ni

Jom kita cuba buat

1 sb Lada hitam
3 Batang Serai (potong kecil supaya senang nak tumbuk)
2cm belacan
5 biji cili padi (terpulang kalau tak nak pedas sangat letak lada hitam ja)
5 biji bawang merah
2cm lengkuas
Garam secukup rasa
Limau nipis (pemberi resepi kata letak ikut kemasaman masing2)

Cara-Cara

Mula2 tu tumbuk lengkuas, serai , lada hitam,belacan,garam dulu tau
Dah lumut, baru masukkan bawang merah dan perah limau nipis

Daun untuk digaul bersama nasi

Daun Ulam raja
Daul Selom
Daun Kesom
Daun kaduk
Daun sekentut



Cara makan

Sebelum nak makan nasi dengan lauk kesukaan hampa tu
Gaul dulu nasi dengan rencah yang ditumbuk lumat 
Kemudian gaul dengan daun2 yang telah dihiris kecil2 (hiris macam nak makan dengan laksa )


Dah dapat resepi ni, boleh lah cuba ya. . .menyesal tak cuba.
Selamat mencuba
kalau dah cuba
hashtag kat instagram 
#resepiibufayyadhfaris
terima kasih

Monday, 30 June 2014

BEST SELLER DI MPH :: MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI


Bissmillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Salam Ramadhan buat semua yang sudi singgah di blog saya. . .

MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI


Syukur saya berjaya memiliki buku ni.. memang bertuah dan sangat bermakna berpeluang membaca setiap helai yang terkandung dalam buku MMR. Walaupun saya baru membaca Bab 01 dah rasa lain. .lain? lain macam mana tu???lain dari segi persepsi saya terhadap rezeki yang saya faham sebelum ni. Rupanya maksud rezeki boleh ditafsirkan dalam banyak cabang. Sebelum ni ingatkan rezeki tu hanya perkara2 yang baik dan memberi manfaat ja.Rupanya baru saya tau rezeki yang paling bermakna sekali adalah nikmat kesihatan kita , keupayaan bekerja, tingkah laku kita untuk teruskan kehidupan ni. Bila baca buku MMR terasa banyak kesilapan besar yang telah saya lakukan selama ni dan buku ni berjaya membawa saya ke arah kebaikan. .saya berharap sangat saya dapat aplikasi dalam kehidupan saya secara istiqamah. 

Apa yang dikongsi dalam buku MMR ni ialah

'Rezeki adalah apa2 yang kita rasakan manfaatnya, sama ada halal ataupun haram, sama ada baik ataupun buruk'       (menurut pengarang Tafsir al-Quran asy-Sya'rawy.)

Saya berharap sesiapa yang singgah blog saya dapat memiliki sendiri buku MMR hanya dengan harga RM18 ja..memang tak rugi kot kalau beli buku ni.Setiap bab yang terkandung dalam buku ni memang sangat bermanfaat dan saya yakin akan ada sekelumit ingin amalkan apa yang pengarang kongsikan. Ingat lagi dulu masa anak dara kat sek. kalau baca novel tebal mana pun mesti target nak habiskan  hari tu gak tapi sekarang dah tak dapat nak habiskan macam dulu. Mungkin sebab kekangan masa kerja dan balik rumah sibuk dengan hal keluarga pulak. Lari tajuk skit na.Sekarang senang sangat nak berkomunikasi dengan kawan2 masa belajar dulu kan. dengan keluarga mahupun kawan ofis. apa2 ja mesti orang akan nanti WhatsApp tau. .nak2 seseorang tu mesti ada lebih dari 3 group dalam WhapsApp. .yala kawan sekolah rendah, sekolah menengah, politeknik,universiti, satu batch masuk kerja, kawan satu cawangan(tempat kerja) tah2 ada jugak group kawan tadika. Ni pun saya rasa bersalah jugak sebabnya saya tak sempat nak join chit chat kat group yang saya ada. Saya minta maaf sangat tau. .macam saya ni artis kan. .hahahaha. .tah2 orang tak kisah pun. .sebenarnya saya bukan sombong tau. faham ja la,bila dah jadi isteri dan dah ada anak ni memang saya tak sempat nak chit chat .Tapi kalau saya ada masa lapang sambil2 nak tidurkan anak tu sempat la baca .apa orang kata silent reader.

Ok berbalik pada tajuk MMR ni. .baru saya tau MILIK KITA NI BELUM TENTU REZEKI KITA. betulkan gaji kita yang kita dapat setiap bulan tu belum tentu milik kita sepenuhnya kan. .setuju tak??? contonya bila bulan tu ada kelahiran cahaya mata kawan kita, bila kita pergi melawat mesti kita akan sedekah beberapa RM kat kawan kita tu kan. .kat sini pun kita dah jelas apa yang kita perolehi bukan milik kita sepenuhnya. .Nak2 pulak kereta buat hal . .mesti kita akan pergi ke bengkel untuk baiki kereta kan. .ni dah jadi rezeki si pemilik bengkel kereta .

Bila saya baca buku ni. .apa yang terkesan kat diri saya adalah sifat bersyukur kepada Allah. Sebelum ni memang saya selalu rasa tak bersyukur atas nikmat yang Allah kurniaan kat saya.. dan bila baca buku MMR rasa bersalah tu menebal sangat .Betulkan bersyukurlah apa yang Allah kurniakan siapa kita sekarang. .kerjaya apa sekali pun. .sebabnya setiap kerjaya tu mempunyai kepentingan tersendiri dalam sesebuah organisasi. Ingat kita memang kena bersyukur tapi pada masa yang sama kita mestilah berusaha untuk mempertingkatkan mutu kerja kita. Memang banyak tukang jahit baju. .tapi kena mesti akan cari tukang jahit yang betul2 mahir dan puas hati dengan hasil jahitan dia. Bila kita tahu siapa yang mahir dalam jahitan mesti kita dengan sendirinya akan beritahu dan war2kan dekat orang lain tentang kemahiran si tukang jahit tu. Betul tak???Walaupun jauh dari rumah kita. Sedangkan ada ja tukang jahit dekat dengan rumah kita. Tapi kita sanggup cari dan pergi tempah pada si tukang jahit yang kita pilih tu. Jadi fikir2kan.

Apa yang saya ingin kongsikan dalam MMR .Salah satu formula untuk bahagia dan berjaya ialah zakat dan sedekah. .kalau nak tahu contoh pengalaman penulis sendiri berkaitan sedekah tolonglah beli buku MMR ni. Sebenarnya harta yang kita miliki, seandainya kita tidak ambil manfaatnya bukanlah rezeki kita. Saya sangat tertarik dengan penulisan penulis MMR ni antara apa yang beliau katakan MATEMATIK MAKHLUK SANGAT BERBEZA DENGAN MATEMATIK ALLAH.ALLAH JANJI, SEDEKAH ADALAH ASBAB SUBURNYA HARTA. MALAH SEDEKAH JUGA BOLEH MENGHINDAR BALA. Logik akal mengatakan sepuluh tolak satu sama dengan sembilan . Namum apabila kita niatkan sedekah kerana Allah, sepuluh tolak satu sama dengan sembilan belas.itulah dikatakan janji Allah.

Selain itu , apa yang penulis tekankan keutamaan kepada Allah lebih daripada segalanya. Apa yang terlintas di fikiran hampa semua .Kita lakukan setiap hari tapi saya sendiri tak mampu nak kuatkan diri mengutamakan perkara ini. .sebenarnya nak menjemput rezeki ni yang paling utama ialah dengan mengutamakan solat diawal waktu. .selalunya sangat suka tertangguh. .tertangguh dan menjadi perkara akhir selepas menyempurnakan hal2 duniawi. .jangan jadi macam saya tau. .saya pun berharap saya dapat berubah lepas baca buku MMR. kat luar sana ramai tak yang solat di awal waktu. Bagi sesiapa yang jawap ya.Tahniah!! saya kagum sangat orang dapat melakukannya. . yang macam saya ni. .jom lah sama2 kita cuba perbaiki diri kita untuk menjadi terbaik..dan lebih baik apabila kita dapat solat berjemaahkan...

Sebenarnya banyak perkara yang boleh menjemput rezeki. .dengan solat dhuha,dengan berzikir, bersyukur. dan kalau nak tau lebih mendalam mudahnya menjemput rezeki.cepat2 dapatkan buku MMR. Semasa saya cuba habiskan baca buku ni. .saya akan kongsikan tajuk buku ni kat kawan2 pejabat saya. .sebabnya saya yakin semua orang akan jatuh hati kat isi kandunga buku ni. .dan rasa rugi pulak tak kongsi buku ni kat orang lain.



Untuk memberi manfaat yang lebih kepada saya dan yang sudi baca entri saya ni jom lah sama2 kita berzikir. LAILAHAILLALLAH.Untuk mendapat ganjaran yang dahsyat daripada Allah Ameennn.


Monday, 23 June 2014

Pullman Putrajaya Lakeside


Assalamualaikum. . . 

Minggu lepas saya bermalam kat Pullman Putrajaya. Walaupun rumah saya ke Pullman ni hanya 10 minit nak jugak bermalam di sana. Sebelum ni teringin nak sarapan ja kat Pullman. .tapi bila dah masuk dalam kawasan Pullman. .dah jatuh hati pulak kat Hotel Pullman. Kebetulan nak sambut hari lahir encik suami bolehlah merasa bermalam di Pullman. Seronok, puas hati dan saya ada hati lagi untuk bermalam di sana.

Jadi bagi sesiapa yang teringin nak bermalam di Pullman. .rajin2 la google harga bilik kat Agoda, Asiaroom atau kat website Pullman . Harga bilik saya tu murah ja kot RM250.56. Bilik dia besar dan yang penting dekorasi cantik  dan selesa sangat. .tapi harga bilik saya tak termasuk sarapan tau. Pagi tu saya nak jugak sarapan kat sana, walk in ja la.Ok tak harga sarapan untuk dua orang dewasa RM93.30 . Makanan yang dihidangkan untuk sarapan. .sangat puas hati .Banyak pilihan , memang sesuai la bagi sapa2 yang kuat makan. . .mesti akan cuba semua makanan yang ada. 


Bilik saya kat Jasmine Wing
kat Pullman ni ada
Jasmine wing
Rafflesia Wing
Bungan Tanjung Wing
Lotus Wing
Executive Lounge







Jom menjamu selesa kat B' s.- All day dining .nak tempat makan yang lebih romatik sambil menikmati pemandangan malam yang sangat menarik .bolehlah menjamu selera kat The Village.

















Kalau tengok Pullman ni dari luar nampak kawasan hotel tak lah luas sangat. .tapi bila dah masuk kawasan hotel. Rupanya luas sangat . .dan boleh sesat kot.







Untung masa saya pergi swimming pool ni tak ada orang. .yala masa saya pergi ni hari khamis. tak ramai orang lagi. Dah ada anak ni, tak bawak pergi pool..memang tak sah lah. Budak2 dengan air. memang tak dapat dipisahkan . Fayyadh & Faris memang teruja sangat dapat main air. Tambah2 tak orang masa tu, puas hati la diorang main air. Faris tu pun dah bawak naik atas. masih dok tunjuk air lagi nak turun dan main air.

















Macam mana ada yang berminat tak nak pergi sini????
Walaupun bermalam ni semalam, saya puas hati sebabnya encik suami suka dengan kejutan hari lahir dia dan F&F pun suka dapat main air. Saya??? suka dapat makan macam2 kat B's .
Lepas ni bolehlah sapa2 yang dok buntu nak pergi bercuti tapi kalau bercuti kat sini jimatlah duit minyak dan tol kan..ni untung la bagi orang2 yang tinggal kat sekitar Putrajaya.

Terima kasih singgah blog saya.

Wassalam