Nuffnang

Monday 12 January 2015

Daging Merah

Salam. . . .

Nak resepi yang sangat ringkas dan pantas.
Serius cepat sangat
Petang2 blik kerja dah buntu tak tahu nak masak apa
Jom cuba resepi ni. . .
Hari tu memang saya buat lauk semata ni ja
Tapi untuk anak2 kecil tak sesuai
Resepi ni ada letak cili
Untuk hero2 saya  malam tu
Saya buah singgang daging
Untuk saya dan encik suami
Saya masak daging  merah
Masak ja apa yang ada dalam peti ais
Kalau ikut tu, kena letak lobak merah+kacang panjang
Daging merah ni digandingkan nasi putih panas2 pun 
Dah terangkat. .
Nak resepinya. .
Ni dia resepi DAGING MERAH

Daging dipotong nipis+basuh+toskan
Rebuskan daging bersama pewarna merah
Sehingga empuk

Potongkan 3 biji bawang putih + 1 Biji bawang besar+halia dipotong mayang
Lobak merah sebiji(potong panjang2)
Cili padi (terpulang berapa biji korang nak)
2 Sudu cili kisar
3 sudu sos cili
3 sudu sos tomato
3 sudu sos tiram
Garam secukup rasa
Serbuk perasa 

Panaskan minyak masak
Tumiskan bawang putih+merah+halia
Masukkan cili padi + lobak merah
Kemudian masukkan cili kisar+sos tomato+cili+Tiram
(sos2 tu saya anggarkan ja)
Air rebusan daging( kuantiti terpulang kat korang nak kuah banyak mana )
Lepas tu masukkan daging+garam+serbuk perasa
Masak sehingga naik bau dan siap untuk dihidang



Hidangkan bersama nasi putih.
Apa lagi jom makan!!!

No comments:

Post a Comment